Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 263 286 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Erbarme dich (przed odjazdem)

środa, 27 marca 2013 17:29

 

    Z braku skupienia i natchnienia tylko jeden tekst, za to w kilku wykonaniach. Czy to ma znaczenie? Może dla znawców ze słuchem absolutnym tak, ale ja do nich nie należę, więc każde mi się jakoś tam podoba. Każde w swoim rodzaju.  O, mam ulubione, mam jak najbardziej, ale i to nieważne. Tak się wydaje, że skoro się już słuchało tyle razy, powinno się znudzić. A nie nudzi się. Czy na tym polega geniusz muzyki? 

 

    Erbarme dich, mein Gott, 

    um meiner Zähren willen!

    Schaue hier,

    Herz und Auge weint vor dir bitterlich.

    Erbarme dich, mein Gott, 

    um meiner Zähren willen!

 

Zmiłuj się nade mną, mój Boże,

przez wzgląd na moje łzy.

Spójrz tutaj,

serce i oczy gorzko płaczą.

Zmiłuj się nade mną, mój Boże,

przez wzgląd na moje łzy.

 

Johann Sebastian Bach, Matthäuspassion - Erbarme dich, mein Gott - aria  na alt

 

Delphine Galou - Erbarme dich

 

 

Erbarme dich, Natalie Stutzmann

 

 

 Erbarme dich - Andreas Scholl

 

Erbarme dich - Damien Guillon

 

 

 



komentarze (15) | dodaj komentarz

Actus Tragicus

piątek, 22 marca 2013 2:41

 

        Johann Sebastian BachGottes Zeit ist die Allerbeste Zeit, znana też pod nazwą Actus Tragicus, kantata pogrzebowa (1707 lub 1708 r.)  z krótkiego, rocznego okresu pobytu w Mühlhausen. Skomponowana na cztery głosy, dwa flety proste, dwie viole da gamba i basso continuo, ale z reguły wstawia się też nieduży chór. To właśnie dwa flety tak pięknie brzmią we wstępnej Sonatiny. Tekst kantaty ściśle oparty na  Biblii łączy starotestamentową ideę nieuchronnej śmierci człowieka z nowotestamentową nadzieją na życie wieczne: Jeszcze dziś będziesz ze mną w raju. 

 

1. Sonatina

2. Gottes Zeit ist die Allerbeste Zeit (chór)

Czas Boży jest najlepszym czasem ze wszystkich, 

Bo w  Nim żyjemy, poruszamy się i jesteśmy...

3. Ach, Herr, lehre uns bedenken... (tenor)

Naucz nas, Panie, liczyć dni nasze,

abyśmy osiągnęli mądrość.

4. Bestelle dein Haus... (bas)

Rozporządź domem swoim, bo umrzesz

i nie będziesz żył.

5.Es ist der alte Bund... (chór)

 To jest odwieczne prawo: człowiecze, musisz umrzeć. 

6. Ja, komm, Herr Jesu, komm! (sopran)

Tak, przyjdź, Panie Jezu!

7. In deine Hände befehl ich meinen Geist... (alt)

W Twoje ręce powierzam ducha mojego:

Ty mnie wybawiłeś, Panie, Boże wierny.

8.Heute wirst du mit mir im Paradies sein (bas)

Dziś będziesz ze mną w raju.

9. Mit Fried und Freud ich fahr dahin (duet alt i bas)

W pokoju i radości z woli Bożej

żegnam się ze światem,

moje serce i umysł dostąpiły pociechy

albowiem obiecał mi Bóg:

moja śmierć będzie snem jedynie.

10. Glorie, Lob, Ehr und Herrlichkeit...(chór)

Chwała, cześć i majestat Tobie, Boże Ojcze...

 

Bach, Gottes Zeit ist die Allerbeste Zeit (Actus Tragicus)

 (wersja do słuchania)

 

Bach, Gottes Zeit ist die Allerbeste Zeit (Actus Tragicus) 2

(wersja do oglądania)

 

 

 



komentarze (15) | dodaj komentarz

Przygotowania - dzień drugi i pół: Wolfgang Amadeus Mozart: Große Messe in c-moll

poniedziałek, 18 marca 2013 18:32

     Wielka Msza c-moll jest kompozycją pisaną z osobistych pobudek, nie na zamówienie. Mozart obiecał, że jeśli ożeni się z Konstancją, napisze mszę jako wotum dziękczynne, przy tym komponując wyróżniającą się partię sopranu przeznaczoną dla Konstancji jako wykonawczyni. Ślub odbył się w sierpniu 1782 r. w wiedeńskiej katedrze św. Szczepana. Ojciec Wolfganga, Leopold, był oczywiście wściekły i nie przyjechał. W lecie następnego roku urodził się pierwszy syn młodych małżonków - Rajmund Leopold. Już w lipcu, zostawiając szęściotygodniowe dziecko z opiekunką, oboje udali się do Salzburga, gdzie Mozart mógł oficjalnie przedstawić żonę ojcu i siostrze. 26 sierpnia 1783 r. miało miejsce prawykonanie dzieła, ale... pozostało ono nieukończone. Brakuje Agnus Dei, Dona nobis pacem i dalszych części Credo, które kończy się na sopranowym Et incarnatus est. O monumentalnych planach świadczy rozbudowane Gloria, składające się z siedmiu części. Partie rozpisane na solistów i ośmiogłosowy chór potwierdzają, że miała to być naprawdę Wielka Msza. Wyrazista partia sopranowa skontrastowana z chórem, podobno przeznaczona dla Konstancji i ona miała być pierwszą wykonawczynią, ale to chyba nieprawda. Jakkolwiek było, tymczasem, tymczasem... kiedy Mozartowie przebywali w Salzburgu, pierworodny syn zmarł i radość się skończyła. 

 

Części niekompletnej Mszy c-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta:

Kyrie - chór i sopran

Gloria

1. Gloria in excelsis Deo - chór

2. Laudamus Te - sopran II

3. Gratias agimis Tibi - chór

4. Domine Deus - soprany I i II

5. Qui tollis - chór

6. Quoniam tu solus - soprany i tenor

7. Jesu Christe - Cum Sancto Spiritus - chór

Credo

1. Credo in unum Deum - chór

2. Et incarnatus est - sopran I

Sanctus - chór

Benedictus qui venit - kwartet i chór

 

A to mój ulubiony fragment

 

Mozart, Qui tollis peccata (Wielka Msza c-moll) - chór

 

 Czy ja wiem? Może tu jest jeszcze bardziej przejmująco. Dwa fragmenty: Domine Deus i Qui tollis

 

Mozart, Domine Deus, Qui tollis... (Wielka Msza c-moll) - soprany, chór

 

No i samo centrum - Et incarnatus est - pokaz śpiewania bez oddychania (prawie)

 

Mozart, Et incarnatus est (Wielka Msza c-moll) - Arleen Auger

 

Więcej przygotowań nie będzie, nie daję rady, chcą mnie zamordować... w pracy chcą mnie zamordować robotą... Padam! Nie mam siły...i czasu... trudno, pojadę nieprzygotowana...

 



komentarze (11) | dodaj komentarz

Przygotowania - dzień drugi: J.S. Bach "Christ lag in Todesbanden"

piątek, 15 marca 2013 13:46

 

      Ośmioczęściowa (7 arii i wstępna Sinfonia) kantata wielkanocna do słów hymnu Marcina Lutra powstała ok. 1707 r., kiedy dwudziestodwuletni  Johann Sebastian Bach przeprowadził się do Mühlhausen. Być może właśnie dzięki temu utworowi zaprezentowanemu przez samego kompozytora podczas Wielkanocy 1707 roku Bach uzyskał stanowisko organisty z większą pensją, co pozwoliło mu na założenie rodziny. Już bowiem w październiku kompozytor ożenił się z  Marią Barbarą. 

      Temat kantaty nawiązuje do cierpień Chrystusa i pogrążenia się w mroku śmierci, kreśląc tragiczną sytuację człowieka pogrążonego w grzechu i stojącego przed Sądem. Ostatecznie jednak zmagania życia ze śmiercią kończy optymistyczne, radosne Zmartwychwstanie, które zapewni człowiekowi życie wieczne. Centralną częścią kantaty jest zwrotka 4. Es war ein wunderlicher Krieg, której tematem jest wojna okrutna między życiem a śmiercią. Każda zwrotka kończy się radosnym Alleluja.

      Kantata została napisana na cztery głosy: sopran, alt, tenor i bas śpiewające solo, w duetach i wszystkie razem, dwoje skrzypiec, dwie altówki i basso continuo. W zasadzie może być śpiewana także przez chór.  Nie wiadomo, jak wyglądała w pierwotnie, ponieważ nie zachowała się pierwsza partytura, a w latach 1724-25 w przerobionej wersji została wykonana w Lipsku. Zapewne wówczas dodana została część ostatnia. 

 

Części kantaty:

Sinfonia: smyczki i continuo

Christ lag in Todesbanden - sopran

Den Tod niemand zwingen kunnt - sopran i alt

Jezus Christus, Gottes Sohn -  tenor

Es war ein wunderlicher Krieg - wszystkie głosy

Hier ist das rechte Osterlamm - bas

Więc feiern wir das hohe Fest - sopran i tenor

Wir essen und leben wohl -  wszystkie głosy

 

J.S. Bach - Christ lag in Todesbanden, cz. 1-3

 

Sinfonia

Zwrotka 1.

Christ lag in Todesbanden
Für unsre Sünd gegeben,
Er ist wieder erstanden
Und hat uns bracht das Leben;
Des wir sollen fröhlich sein,
Gott loben und ihm dankbar sein
Und singen halleluja,
Halleluja!

Zwrotka 2.

Den Tod niemand zwingen kunnt
Bei allen Menschenkindern,
Das macht' alles unsre Sünd,
Kein Unschuld war zu finden.
Davon kam der Tod so bald
Und nahm über uns Gewalt,
Hielt uns in seinem Reich gefangen.
Halleluja!

 

J.S Bach - Christ lag in Todesbanden, cz.4-6

 Zwrotka 3.

Jesus Christus, Gottes Sohn,
An unser Statt ist kommen
Und hat die Sünde weggetan,
Damit dem Tod genommen
All sein Recht und sein Gewalt,
Da bleibet nichts denn Tods Gestalt,
Den Stach'l hat er verloren.
Halleluja!

 Zwrotka 4.

Es war ein wunderlicher Krieg,
Da Tod und Leben rungen,
Das Leben behielt den Sieg,
Es hat den Tod verschlungen.
Die Schrift hat verkündigt das,
Wie ein Tod den andern fraß,
Ein Spott aus dem Tod ist worden.
Halleluja!

 Zwrotka 5.

Hier ist das rechte Osterlamm,
Davon Gott hat geboten,
Das ist hoch an des Kreuzes Stamm
In heißer Lieb gebraten,
Das Blut zeichnet unsre Tür,
Das hält der Glaub dem Tode für,
Der Würger kann uns nicht mehr schaden.
Halleluja!



komentarze (14) | dodaj komentarz

Przygotowania - dzień pierwszy: Ferrandini "Il pianto di Maria"

poniedziałek, 11 marca 2013 1:22

 

      Il pianto di Maria - kantata, która stała się popularna i znana dzięki pomyłce. Przez lata jej autorstwo przypisywano Händlowi. Samo jego nazwisko wystarczało, aby po Il pianto sięgali najwięksi wykonawcy. Na YouTubie można znaleźć wiele nagrań nadal podpisanych nazwiskim Händla jako autora. Nawet starsze nagrania płytowe podają nazwisko Händla, co nie dziwi, gdyż dopiero w latach 90. XX wieku odkryto, że rzecz jest dziełem młodszego kompozytora niż autor La Resurrezione. Skomponował je Giovanni Battista Ferrandini (1710-1791)   urodzony w Wenecji rówieśnik Pergolesiego (choć żył znacznie dłużej, bo 81 lat), zmarły w Monachium, gdzie rozpoczynał karierę muzyczną jako oboista. W Monachium zyskał sławę jako autor opery Catone in Utica, której premiera 12 października  1753 roku rozpoczęła funkcjonowanie monachijskiego Cuvilliestheater, odbudowanego po pożarze Residenztheater. Jednak jakieś okoliczności sprawiły, że Ferrandini na pewien czas wrócił do Włoch i mieszkał w Padwie. Odwiedził go tam w 1771 r. młody Mozart komponujący wówczas dla Mediolanu pierwsze swoje opery (Mitridate, re di Ponto - 1770,  Alba - 1771 i Lucio Silla - 1772)

      Il pianto di Marie powstało ok. 1735 r ( inne źródła podają 1739). Jest to kantata, czyli wieloczęściowy utwór wokalno-instrumentalny. Kantata Ferrandiniego nawiązuje do formy ukształtowanej pod koniec XVII wieku w Szkole neapolitańskiej, kiedy nastąpił podział części kantaty na recytatywy i arie. Miały charakter świecki jak i religijny. Najczęstszych opracowań w formie kantat ad maiorem Dei gloriam dokonywano do tekstów Stabat Mater Dolorosa, Te Deum laudamus oraz Magnificat. Il pianto di Maria jest swobodną parafrazą tego pierwszego, z przejmującym obrazem cierpienia matki, ale też dokładnym i wręcz naturalistycznym opisem męki Chrystusa widzianej oczami Marii.  W przeciwieństwie do Stabat Mater utrzymanego w formie wypowiedzi trzecioosobowej, tutaj matka wypowiada się w pierwszej osobie, co nadaje całości bardziej dramatyczny wyraz.  Natomiast zastosowanie naprzemienne recytatywów i krótkich pieśni (cavatiny) z centralną arią Sventurati miei sospiri wprowadza dramaturgię iście teatralną. Gwałtownym niekiedy recytatywom towarzyszy dynamiczna muzyka smyczkowa ilustrująca silne emocje i groźne zjawiska natury, jak trzęsienie ziemi. Z kolei samo zakończenie jest jakby urwane, krótki recytatyw i cisza. Pozostajemy w zadumie.

 

Liryczne, wzruszajace wykonanie części 6. - aria Sventurati miei sospiri... Nieszczęsne moje westchnienia...

 Sventurati miei sospiri (Ferrandini, Il pianto di Maria) - Anne Sophie von Otter

 

A tutaj trzy ostatnie części:

Si disse la gran Madre - dramatyczny recytatyw z mocnymi smyczkami

Pari all'amor immenso - aria

Or se per grande orror tremo la terra - recytatyw końcowy

 

Ferrandini, Il pianto di Maria - Vivica Genaux

 

 

 



komentarze (19) | dodaj komentarz

czwartek, 17 sierpnia 2017

Licznik odwiedzin:  403 885  

Kalendarz

« marzec »
pn wt śr cz pt sb nd
    010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

O moim bloogu

Szczęście nie jest stanem posiadania, lecz sposobem odczuwania

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Ulubione strony

Anderszewski

Arie i Głosy

Bach

Balet

Chopin

Chóralnie

Garrett

Händel

Jaroussky

Kaufmann

Koncertowo

Mahler

Mariusz Kwiecień

Małas-Godlewska

Membra Jesu

Minkowski

Muzyka polska

Scholl

Xavier de Maistre

Zimermany

Źródła

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 403885

Lubię to